Home Column van Marcel Panini Plaatjes

Panini Plaatjes

DELEN
panini-plaatjes

Je weet dat het WK er nu pas écht aankomt. Toegegeven, de sfeer zit er nog niet echt in bij ons in het koude kikkerlandje. Maar gelukkig zijn er ijkpunten in het leven die al jaren duidelijkheid verschaffen. Eén van die pijlers van de samenleving komt van de Italiaanse firma Panini.

De voetbalplaatjes liggen weer in de winkel! Helaas, dit jaar geen Arjen Robben, Jasper Cillessen of Georginio Wijnaldum om in te plakken in het ook niet misselijk geprijsde album. Nee, wat dat betreft zijn we dit jaar de Panamezen van het WK. We mogen ons verlekkeren aan de wereldsterren die de zomer kleur geven, we mogen klappen voor de prestaties van andere landen, maar zelf staan we aan de zijlijn. O nee, wacht. Panama doet wél mee! Zij hebben een spannender WK dan wij.

De voetbalplaatjes stammen al uit 1961. De broers Giuseppe en Benito Panini bezaten een krantenwinkeltje in het Italiaanse Modena. Zij kwamen op het idee om plaatjes van voetballers te verkopen die in albums geplakt konden worden. Bepaald niet origineel, want onze betovergrootouders konden in 1903 al met plaatjes en albums in de weer. Koekfabrikant Verkade stopte illustraties in de verpakking en creëerde zo een van de eerste rages in Nederland. Toen ging het nog om sprookjesalbums en de Nederlandse natuur, maar het idee was lang niet slecht.

Dat vonden de Panini-broers blijkbaar ook. Onder het motto: Beter goed gejat dan slecht verzonnen ‘adopteerden’ zij het Verkade-concept. Maar pas in de jaren zeventig werden zij een wereldwijde hit met hun albums door de uitvinding van de zelfklevende plaatjes. Die leken ideaal, maar wie heeft er niet, net als ik, lopen vloeken en tieren omdat dat verrekte plaatje maar niet van dat verschrikkelijke plastic achterkantje loskwam.

Ook dit WK wordt er weer grof verdiend aan de portretten van de spelers. Niet alleen Panini spekt de kas, ook tal van particulieren ruiken geld. Het schijnt dat vooral de glimmende kaartjes in trek zijn. Marktplaats staat al vol met advertenties van mensen die plaatjes en zelfs hele volgeplakte albums aanbieden. Want daar gaat het tenslotte toch om: net zo lang sparen tot je alle plaatjes hebt.

Dat geldt trouwens niet voor iedereen. Een tijdje terug zag ik een briljant bericht op Twitter voorbijkomen. Iemand postte een foto van een opengeslagen Panini-album, waar slechts één plaatje in geplakt was. ‘Argentinië compleet’ stond erboven. Op het plaatje stond Messi.